Hat Noppharat Thara-Mu Ko phi phi Nationaal park

3 december 2022 - Ao Nang, Thailand

Zaterdagochtend, 3 december, samen erop uit.

Soms moet je even de tijd nemen voor elkaar. Vaak doen wij dit door een wandeling het zij op het strand of door een park.

Het nationaal park achter Tubkaak beach, al weken wil ik erheen. We hadden ons niet ingelezen op google en zijn op onze slippers in de auto gestapt. Op zich niks raar aangezien we de watervallen in Ko Samui ook op slippers deden en we eigenlijk echt ook op slippers leven hier. Echter mocht je besluiten om de Khao Ngon-Nak nature trail te gaan beklimmen, zijn schoenen een absolute aanrader.

Het Hat Noppharat Thara-Mu Kho Phi Phi Nationaal park is opgericht in 1983 en ligt in het zuiden van Thailand in de sub districten: Ao Nang, Saint Thai en Pak Nam. Het is een marine park.

Om 10:10 uur schreven wij ons in bij de receptie van het park en begonnen we aan de klim. Onderweg een grote lang stok mee, die figureert als wandelstok/hulpmiddel. Het park bestaat uit 1 grote hoofdweg welke natuurlijk gevormd is. Soms wordt je pad gevormd door de enorme boomwortels welke samen een trap vormen. Ook zijn er paden welke gevormd zijn door hier en daar losliggende rotsen/stenen.

We kwamen al snel een stroomversnelling tegen. Hierin vormen de rotsen een rode draad in het water (niet letterlijk). Deze zijn zo geplaats om het water af te remmen en daardoor hebben ze ook nog een andere functie. De stenen filteren namelijk zo ook het water. Persoonlijk ben ik een echte natuurliefhebber en geniet ik echt van het in de natuur zijn. Niet veel verder veranderde het pad in een pad met rosten en stenen. Op zich is het best te doen op slippers, maar voor de veiligheid zijn schoenen geen overbodige luxe voor de tenen.

Onderweg naar de klim staan vele wegwijzers en kom je ook veel informatiebordjes tegen over de bloemen/planten en bomen welke je onderweg tegenkomt. Hierdoor is het een leerzame wandeling.

In de klim naar boven welke soms echt wel intensief is merk je ook de verandering van de lucht en warmte. Als je bijna bovenaan bent kan het zijn dat je je ineens in een wolk bevindt. Toen wij na ongeveer 1,5 uur klimmen en klauteren boven kwamen was het nog zeer bewolkt. Sommige mensen liepen met grote fotocamera`s en baalde oprecht van de bewolking. al had dat zeker ook ze charme en kon je ook zeker nog veel van de omgeving zien. Gezien de afstand die we hadden bewandeld besloten we even bij te komen. Terwijl we rustig bij zaten te komen te genieten van de omgeving, mediteren kwam er een zacht windje opzetten. Deze blies uiteindelijk alle wolken weg en besloten we een rondje op de top van de berg te lopen. Het uitzicht was fantastisch, door de wolken die langzaam verdwenen bevonden we ons echt even op de top van de berg.

Het wandelen en het samen zijn brengt ons rust in het hoofd. Je leeft in het hier en nu en pakt samen het moment.

Handige informatie:

- goede wandelschoenen